Din skoledag på Hammerum Friskole
Skoledagen begynder kl. 8.00 for alle klassetrin (vi tilbyder morgenpasning fra 6.45-8.00)
Din skoledag begynder altid med fælles morgensamling sammen med alle øvrige børn og lærere. Samlingen er en værdifuld del af skolehverdagen.
Den skaber en grundlæggende stemning og det fællesskab, skolen bygger på.
Morgensang og Fortælling
En sang, et fadervor, og en sang eller to mere. Som elev får du i 1. kl. dit eget eksemplar af “Friskolesangbogen”, som du bruger hver dag til morgensamlingen.
Når du har fødselsdag, får du lov at vælge en sang til morgensamling
Efter morgensang er der orientering om stort og småt – om aktuelle ting i løbet af skoledagen, ligesom lærerne også gerne fortæller om emner, der optager dem.
Forældre er altid velkomne i hverdagen – en del benytter sig af at være med til morgensamlingen.
Morgentid
Efter morgensamlingen har vi morgentid – med forskelligt indhold for eleverne. Det kan være frilæsning, læsning i bevægelse, motion i hallen, løbetur, læsehule, ekstra matematik/tysk/engelsk osv.
Lærerne planlægger et morgenforløb ad gangen, så tilbuddet bliver tilpasset de respektive behov og perioder.
Undervisning & frikvarterer
Efter morgentid begynder undervisningen – afbrudt af frikvarterer:
- Kl. 10.20 – 10.45
- Kl. 12.15 – 12.45
Indskolingen kan have ekstra frikvarterer efter behov.
Vi lægger vægt på, at børnene har gode frikvarterer, hvor de leger med hinanden på tværs af alle aldre.
Fredag afslutter vi periodisk som en fællessamling for 3.-7.klasse – af og til for hele skolen.
Skærmpolitik for Hammerum Friskole
På Hammerum Friskole ønsker vi at fremme fællesskabet og nærværet. Det er vigtigt, at eleverne og de unge taler sammen, leger sammen og interagerer socialt i den fysiske verden. Vi ønsker at motivere børnene og de unge til at komme hinanden ved ”i det virkelige liv”. Derfor er Hammerum Friskole en mobilfri grundskole.
Konkret udmønter vi det derfor således, at mobiltelefoner afleveres ved skolestart og udleveres ved skoledagens afslutning.
Vi ønsker som friskole, at der er en naturlig vekselvirkning i brugen af digitale og analoge læremidler i undervisningen. Når det er fagligt begrundet, benytter vi både tablets, bærbare, evt. mobiler og andet IT i undervisningen, og vi ønsker både at lære eleverne tekniske færdigheder og give dem god digital omtanke og adfærd.